Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024

Marketing ξενοδοχείων μέσα από τη Γαστρονομία και τα Τοπικά προϊόντα

Του Δημήτρη Η. Βασιλείου, BEng, MSc **

 

Η Γαστρονομία είναι σημαντικός λόγος που επιλέγουμε τουριστικό προορισμό (και, τελικά, ξενοδοχείο) και ακόμη σημαντικότερος να τον συστήσουμε.

Στην πραγματικότητα είναι ο 2ος λόγος διακοπών, και ειδικά στις νεαρές ηλικίες είναι ο 1ος , ενώ προφανώς είναι και ένα από τα συχνότερα θέματα για αναρτήσεις σε Instagram και όλα τα social media, ειδικά στις διακοπές.

Η σύνδεση Γαστρονομίας και τουρισμού ενισχύεται και λόγω «τοπικής αυθεντικότητας» – το Φαγητό αποτελεί μέρος της πολιτιστικής διάστασης του Τουρισμού, δηλαδή του DNA ενός Τόπου, όπως γλαφυρά έχει περιγράψει η UNESCO, υιοθετώντας το 2010 τη Μεσογειακή Διατροφή ως «Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά».

Έτσι, τα τελευταία χρόνια, η Γαστρονομία αποτελεί σημαντικό εργαλείο στη διαμόρφωση της Ταυτότητας του Προορισμού (Gastronomy Destination Branding).

Ειδικά για την Ελλάδα η πρόκληση συνδυασμού Τροφίμων και Τουρισμού είναι μεγαλύτερη από κάθε άλλη χώρα του κόσμου, δεδομένης της εξάρτησης της χώρας από τους δύο αυτούς κλάδους, των πολλών ανεξάρτητων προορισμών της, αλλά και της βιοποικιλότητάς της.

Ένα στοιχείο που ενδιαφέρει τον ελληνικό τουρισμό είναι ότι οι χώρες που υπάρχει μεγάλο ποσοστό «Τουριστών Φαγητού», είναι οι ίδιες χώρες που αποτελούν μεγάλες αγορές για τα ξενοδοχεία μας, αλλά είναι και εισαγωγείς ελληνικών προϊόντων (Γερμανία, Μεγ. Βρεττανία, Ιταλία, ΗΠΑ κλπ), άρα υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες για κοινή προώθηση.

 

 

Η ΠΡΟΚΛΗΣΗ: Συνεργασία Τουρισμού & Τοπικών Προϊόντων

Τελευταία η ευκαιρία ανάδειξης των Προορισμών επεκτείνεται και στο πεδίο της Διατροφής συνολικότερα, μέσω της θέσης της Μεσογειακής Διατροφής διεθνώς, αλλά και της Ελληνικής Κουζίνας, που βρίσκονται στις πρώτες θέσεις των ερευνών (αντίστοιχα 1η στις υγιεινές διατροφές και 7η στις εθνικές κουζίνες).

Έτσι, τα τελευταία χρόνια, πολλά ελληνικά ξενοδοχεία έχουν κάνει σοβαρή δουλειά στο θέμα της χρήσης των ελληνικών προϊόντων, ειδικά στο πρωινό τους, είτε μεμονωμένα είτε στο πλαίσιο συλλογικών δράσεων (π.χ. το «Ελληνικό Πρωινό» του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας ή το Δίκτυο «We Do Local», με έδρα την Κρήτη).

Εξ άλλου, όπως πολύ συχνά αναφέρουν οι chef σε συνεντεύξεις τους, «ο καλός μάγειρας είναι κατά βάση τα προϊόντα που χρησιμοποιεί».

Οι συνθήκες λοιπόν μοιάζουν ευνοϊκές για τη συνέργεια Τροφίμων και Τουρισμού.

Ιδεατά θα θέλαμε:

α) οι τουρίστες να δοκιμάζουν (ελληνικά) προϊόντα κατά τη διαμονή τους, τα οποία να επαναγοράζουν μετά τις διακοπές τους  και

β) οι καταναλωτές (ελληνικών) προϊόντων στο εξωτερικό, να γνωρίζουν την Ελλάδα και τους Προορισμούς της και να ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν για διακοπές στη χώρα μας (παράδειγμα επιτυχίας η Ιταλία).

Υπάρχουν ωστόσο προβλήματα προς επίλυση για να αξιοποιηθεί αυτή η συνεργασία:

1. Η προώθηση ενός ξενοδοχείου ή Προορισμού μέσω της Γαστρονομίας αυξάνεται διεθνώς, αλλά αυτό γίνεται κυρίως μέσα από λύσεις μη – «Επώνυμες» (π.χ. «χύμα» προϊόντα), μέσα στα ξενοδοχεία, με αποτέλεσμα η «αποτύπωση» στον επισκέπτη να μην είναι πειστική ή να μην έχει διάρκεια πέραν των διακοπών του.

2. Οι Έλληνες τοπικοί παραγωγοί έχουν πολύ μικρές γκάμες προϊόντων (συνήθως 1 – 2 κατηγορίες) και σε «άτακτες» παραγωγές, με συνέπεια αν και συχνά εξαιρετικής ποιότητας, τα ελληνικά προϊόντα να είναι «πρόβλημα» για τους υπεύθυνους προμηθειών των ξενοδοχείων μας, αλλά και των καταστημάτων του εξωτερικού.

Παρά τις δυσκολίες, τα Τοπικά Προϊόντα, εκτός της καλύτερης κατά τεκμήριο γευστικής ποιότητάς τους, είναι πολύ αποδοτικός τρόπος ανάδειξης της ίδιας της Γαστρονομίας, ως ένα «χειροπιαστό» εργαλείο σε σχέση με κάτι αρκετά απροσδιόριστο, όπως οι «γεύσεις» του εστιατορίου ενός ξενοδοχείου, οι φωτογραφίες πιάτων, το βιογραφικό ενός chef κλπ. Επιπλέον, ακόμη πιο αποδοτική είναι η τεκμηριωμένη «Αυθεντικότητα» τους – και αυτή επιτυγχάνεται με μια σειρά εργαλείων η βασικότερη εκ των οποίων είναι οι σωστές περιγραφές των πιάτων.

Σήμανση Πιάτων – ανάδειξη προϊόντων και κουλτούρας

Οι Περιγραφές πιάτων, συνήθως με κατάλληλα Καρτελάκια Σήμανσης, με αναφορές στο Menu ή με ηλεκτρονικές εφαρμογές, είναι ίσως το σημαντικότερο εργαλείο Γαστρονομικής Επικοινωνίας στον Τουρισμό: Έρευνα Αμερικάνικων Πανεπιστημίων έδειξε ότι τα πιάτα με σαφή περιγραφή του περιεχομένου τους πουλάνε 15 – 20% περισσότερο. Για να «πουλάνε» όμως τα πιάτα, τον Προορισμό και το ξενοδοχείο, οι περιγραφές πρέπει να είναι ειλικρινείς, αναλυτικές και συγκεκριμένες, με ειδική αναφορά στον Τόπο παραγωγής των προϊόντων και ει δυνατόν τον Παραγωγό τους.

Η σήμανση των πιάτων  είναι διεθνής τάση της αγοράς του τουρισμού, που επιτρέπει να προβληθούν άμεσα ή έμμεσα και στοιχεία πέρα από την Τοπικότητα των Προϊόντων, όπως το Περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, η συμμετοχή του ξενοδοχείου στη Βιωσιμότητα των τοπικών οικονομιών, η διασύνδεση με υπηρεσίες Γαστροτουρισμού όπως οι Τάξεις Μαγειρικής και Γευσιγνωσίες κλπ

Αυτό, εκτός της προφανούς δυνατότητας να βγάζουμε όμορφες φωτογραφίες που «μυρίζουν» αυθεντικότητα, δίνουν δυνατότητες για cross-selling, αλλά και την αφετηρία για ένα συνολικό «storytelling» του Ξενοδοχείου, με βάση τη σύνδεση του με τα προϊόντα και τον τόπο τους, την ιστορία και την «κληρονομιά» τους – πολιτιστική και διατροφική.

Είναι περιττό να πούμε πόσο αυτή η προσέγγιση αυξάνει όχι μόνο τις εντυπώσεις, αλλά και το engagement των επισκεπτών ενός ξενοδοχείου και κεντρίζει το ενδιαφέρον νέων πελατών, αποτελώντας ένα σημαντικό εργαλείο Προβολής, Πιστότητας και γενικά Επικοινωνίας.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

O Δημήτρης Η. Βασιλείου, BEngMSc είναι ιδιοκτήτης της εταιρίας Τοπικών Προϊόντων & Γαστροτουρισμού Authentic Greece και Υπεύθυνος του Έργου «ΤΟΠΙΚΆ & ΕΠΩΝΥΜΑ», που αναπτύσσει τη συνεργασία κοινής προβολής Τοπικών Προϊόντων και Ξενοδοχείων – με τη συμμετοχή της ΠΟΞ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων) και την υποστήριξη των WeDoLocal, Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου, Λέσχης Αρχιμαγείρων Ελλάδος, ΣΕΒΙΤΕΛ, ΣΕΒΕ και την Αιγίδα σημαντικών υπουργείων.

 

Ακολουθήστε το etravelnews.gr στα social media