
Ελλιπείς υποδοµές, ανεπαρκή σχέδια, κατασκευαστικά λάθη, ανύπαρκτη συντήρηση και λανθασµένη -έως µηδενική- αξιοποίηση των εισπραττόµενων λιµενικών τελών συνθέτουν την εικόνα της απογοήτευσης πολλών ελληνικών λιμανιών.
«Όλα τα λιμάνια μας είναι προβληματικά για διάφορους λόγους και εάν σήμερα έχουμε πετύχει τη συνεχή εξυπηρέτηση των νησιών, το οφείλουμε στις ικανότητες των ναυτικών μας και στα σύγχρονα πλοία μας. Στο άμεσο μέλλον, όμως, προβλέπουμε ότι οι λιμενικές υποδομές μας θα αποτελέσουν ανασχετικό παράγοντα εξελίξεων, αφού ήδη διαπιστώνουμε αδυναμία των λιμανιών μας να υποδεχθούν τα προσφερόμενα ή τα κατάλληλα πλοία, γεγονός που έχει αρνητικές συνέπειες στην εξυπηρέτηση των νησιών αλλά και στο κόστος λειτουργίας των πλοίων και των εισιτηρίων», επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης.
«Ο σωστός προγραμματισμός, η οργάνωση και ο σχεδιασμός των λιμένων αλλά και των υπηρεσιών είναι τα σημεία όπου πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία και να εφαρμοστούν ανάλογα με τις απαιτήσεις του λιμένα, συνδυάζοντας πάντα τα οικονομοτεχνικά και ανταγωνιστικά στοιχεία για την επιτυχία των έργων και την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών», υπογραμμίζει από την πλευρά του ο Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ).
Όπως τονίζει, στο σχεδιασμό της λιμενικής πολιτικής πρέπει να αξιολογηθούν στοιχεία όπως: διακίνηση φορτίων, εξυπηρέτηση και προώθηση αγορών, τουριστικοί προορισμοί, σύνδεση νησιών και πορθμεία, μαρίνες.
«Ο σχεδιασμός και η μελέτη θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν τις εγκαταστάσεις που απαιτούνται ανάλογα με τη χρήση για την οποία προορίζεται ο λιμένας. Ένας τέτοιος σχεδιασμός βέβαια πρέπει να εξυπηρετεί συνδυαστικά υπηρεσίες σε διάφορους λιμένες της περιφέρειας για την κάλυψη αναγκών. Σήμερα βλέπουμε σε διάφορα λιμάνια έναν άναρχο σχεδιασμό και να υποδέχονται κρουαζιερόπλοια, φορτηγά πλοία, ferry boats και yachts στον ίδιο χώρο – με τα αναμενόμενα προβλήματα και παράπονα» σημειώνει ο κ. Κόντες.
Για τα τουριστικά λιμάνια κ. Κόντες τονίζει: «Οι λιμένες αυτοί λόγω της πολυνησιακής διαμόρφωσης της χώρας μας και της τεράστιας ακτογραμμής απαιτούν ιδιαίτερες προδιαγραφές για την εύκολη διακίνηση του πλοίου στο λιμένα, αλλά και εκτεταμένες χερσαίες υποδομές για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών, συμπεριλαμβάνοντας terminals, πάρκινγκ, καταστήματα, security, υποδομές κ.λπ.
Οι υποδομές αυτές βέβαια διαφέρουν από προορισμό σε προορισμό, με τις πλέον απαιτητικές να ορίζονται στα home porting λιμάνια και να συνδυάζονται με άλλες κατάλληλες σε αεροδρόμια. Η σημερινή κατάσταση των τουριστικών λιμένων δεν είναι η καλύτερη και έτσι δύσκολα εξυπηρετούν τους απαιτητικούς πελάτες.
Δείτε ΕΔΩ ολόκληρο το άρθρο του Μηνά Τσαμόπουλου στο newmoney.gr
