Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2025

To σχέδιο τουριστικής προβολής του Δήμου Κοζάνης για το 2025

Από το Δημοτικό Συμβούλιο Κοζάνης εγκρίθηκε στις 14 Απριλίου το σχέδιο τουριστικής προβολής του Δήμου Κοζάνης για το 2025.

Ο Δήμος Κοζάνης τα τελευταία χρόνια, δοκιμάζεται τόσο δημογραφικά και κοινωνικά, όσο και οικονομικά εξαιτίας της αππολιγνιτοποίησης.

 

 

Η παύση του παραγωγικού μοντέλου της περιοχής, μοντέλο το οποίο ίσχυε για 70 περίπου χρόνια και συνέβαλε στο υφιστάμενο κοινωνικοοικονομικό προφίλ ολόκληρης της περιοχής, οδήγησε σε μία αλληλουχία αλυσιδωτών αρνητικών εξελίξεων για το Δήμο.

Η απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας που συνδέονταν με την εξόρυξη του λιγνίτη και η απώλεια του αντίστοιχου εισοδήματος που αυτές παρήγαγαν και κατανάλωναν στην περιοχή, οδήγησαν στον κίνδυνο φτωχοποίησης που αντιμετωπίζει σήμερα ο Δήμος, τόσο λόγω της μείωσης του εισοδήματος όσο και της γήρανσης του πληθυσμού, καθώς μεγάλο ποσοστό νέων με καταγωγή από το Δήμο Κοζάνης φεύγει προς άλλες Περιφέρειες και το εξωτερικό με σκοπό την αναζήτηση εργασίας.

Οι παραπάνω αλλαγές και τα επακόλουθά τους επιβάλλουν την αναζήτηση νέου παραγωγικού μοντέλου για το Δήμο Κοζάνης με σκοπό την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των κατοίκων και τη δημιουργία νέων δελεαστικών συνθηκών, οι οποίες θα οδηγήσουν όχι μόνο σε προσέλκυση νέων επιχειρηματικών κινήσεων, αλλά και σε αύξηση του συνολικού κύκλου εργασιών των υφιστάμενων κλάδων δραστηριότητας στην περιοχή, ο οποίος έχει επηρεαστεί εξίσου αρνητικά.

Η ανάπτυξη του τουριστικού κλάδου στο Δήμο Κοζάνης, μπορεί να αποτελέσει έναν χρήσιμο και αποτελεσματικό μοχλό προς την επίτευξη του παραπάνω στόχου.

Η χαμηλή προτεραιοποίηση που έχει δοθεί διαχρονικά στην ανάδειξη και προβολή του Δήμου Κοζάνης ως τουριστικός προορισμός (positioning), το πολύ χαμηλό οικονομικό αποτύπωμα που αποδίδει ο τουριστικός κλάδος στην περιοχή τις τελευταίες δεκαετίες και το πολύ χαμηλό μερίδιο επισκεψιμότητας που κατέχει σε εθνικό επίπεδο τουριστικής εκμετάλλευσης, έχουν οδηγήσει στη χαμηλή ανάπτυξη των υποδομών που σχετίζονται με τον τουριστικό κλάδο στο Δήμο Κοζάνης.

Αντιθέτως, η σημαντική δυναμική που παρουσιάζει ο Δήμος Κοζάνης στην ύπαρξη και ανάδειξη των ανεκμετάλλευτων μέχρι σήμερα μορφών θεματικού τουρισμού της περιοχής, όπως οικοτουρισμός, περιπατητικός, αθλητικός, θρησκευτικός, πολιτιστικός, γαστρονομικός τουρισμός κ.ά., υποδεικνύει την ανάγκη στοχευμένου σχεδιασμού και ολιστικής αντιμετώπισης του τουριστικού προϊόντος σε επίπεδο Περιφέρειας.

 

 

Συνοπτικά, η δυναμική του Δήμου Κοζάνης επαφίεται στα παρακάτω:

Στο συνδυασμό ορεινών και δασικών εκτάσεων που διαθέτουν περιπατητικά μονοπάτια, διαδρομές για ποδήλατο βουνού, διαδρομές μηχανοκίνητου αθλητισμού, διαδρομές enduro κλπ, αλλά και μεγάλες αγροδιατροφικές μονάδες όπου με τις κατάλληλες συμπληρωματικές υποδομές στα πεδία και εκπαίδευση των εμπλεκομένων πολιτών, θα μπορέσει να αναπτυχθεί ο οικοτουρισμός, ο αγροδιατροφικός, περιπατητικός, αθλητικός, φυσιολατρικός και μηχανοκίνητος τουρισμός.

Στην πολύτιμη δράση των Πολιτιστικών Συλλόγων της περιοχής οι οποίοι ως γνήσιοι Θεματοφύλακες της Παράδοσης και του Πολιτισμού, φροντίζουν τη διαχρονική ύπαρξη, συνέχιση και προβολή των σπουδαίων εθίμων της περιοχής.

Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται το έθιμο των Φανών, των Λαζαρίνων και των Μωμόγερων, τα οποία έχουν καταχωρηθεί στη λίστα Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, όπως και το σπουδαίο Γεωπάρκο Γρεβενών και Κοζάνης, μεγάλο μέρος του οποίου εκτείνεται στο Δήμο Κοζάνης.

Σε συνδυασμό με τα σημαντικά Μουσεία που λειτουργούν στην περιοχή και την ιστορικότητα σημείων όπως για παράδειγμα το όρος Βούρινος, η Αιανή και άλλα, ενισχύεται η ανάπτυξη του πολιτιστικού και ιστορικού αρχαιολογικού τουρισμού.

Στην ύπαρξη Ιερών Ναών σπουδαίας ιστορικής σημασίας όπως για παράδειγμα η Παλαιοχριστιανική Βασιλική Αγίας Παρασκευής, με κορωνίδα το Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Κοζάνης, καθώς και μοναστηριών στην ευρύτερη περιοχή, τα οποία διαθέτουν ιδιαίτερη αρχιτεκτονική, πολιτιστική κληρονομιά και ισχυρή πνευματικότητα, κατατάσσοντας τον Δήμο στους προορισμούς προσκυνηματικού και θρησκευτικού τουρισμού.

Στην επιβλητική παρουσία της τεχνητής Λίμνης του Πολυφύτου, η οποία καλύπτει έκταση 73 τετραγωνικών χιλιομέτρων με ποσοστό 30% περίπου αυτής να βρίσκεται στην επικράτεια του Δήμου Κοζάνης.

Στα νερά της λίμνης έχουν καταγραφεί 17 είδη ψαριών του γλυκού νερού και γύρω απ’ αυτήν έχουν αναφερθεί 10 διαφορετικά είδη θηλαστικών.

Αποτελεί μία από τις πολλές λίμνες που υπάρχουν στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, αποτελεί ιδιοκτησία της ΔΕΗ, και μπορεί να διατεθεί προς αλιευτική, αθλητική και οικοτουριστική εκμετάλλευση.

Στην πολυποίκιλη γαστρονομική ταυτότητα της περιοχής, η οποία περιλαμβάνει προϊόντα ΠΟΠ με σπουδαιότερο όλων το ελληνικό σαφράν (ζαφορά) τον Κρόκο Κοζάνης, την τοπική κουζίνα με μοναδικά εδέσματα άμεσα συνδεδεμένα με την Παράδοση και τον Πολιτισμό της Κοζάνης, την πλούσια ποντιακή κουζίνα, τη βλάχικη και άλλες επιρροές που έχουν αφήσει το γαστρονομικό αποτύπωμά τους στην περιοχή.

Πολύ υψηλού επιπέδου είναι και η οινική παραγωγή της περιοχής, ενώ το μοναδικό επισκέψιμο οινοποιείο στο Δήμο Κοζάνης, τα παραδοσιακά εστιατόρια Κοζανίτικης κουζίνας και η αξιοποίηση των τοπικών αγροτικών, γαλακτοκομικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, συμβάλλουν στην ενσωμάτωση του γαστρονομικού πλούτου στην ταυτότητα του προορισμού.

 

Τουριστικές υποδομές – καταλύματα

Η τουριστική υποδομή στο Δήμο Κοζάνης περιορίζεται σε οκτώ ξενοδοχεία, εκ των οποίων τα πέντε βρίσκονται στον αστικό ιστό της πόλης.

Αλλά δύο βρίσκονται σε μικρή απόσταση από την πόλη και ένα ξενοδοχείο βρίσκεται στην Αιανή.

Οι κατηγορίες των ξενοδοχείων είναι οι εξής: Ένα ξενοδοχείο είναι L’ Class, τρεις μονάδες είναι 3*, ενώ οι λοιπές είναι 2*.

Οι διαθέσιμες κλίνες στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης είναι 1.702, με 33 μονάδες σε 829 δωμάτια.

Ο Δήμος Κοζάνης σύμφωνα με στοιχεία του Γραφείου Τουρισμού με πηγή το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας, διαθέτει μόλις 639 κλίνες σε 333 δωμάτια.

Διατίθενται επίσης καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης με αυξανόμενη τάση και μεμονωμένες κατοικίες προς ενοικίαση, ενώ απουσιάζουν πλήρως από τη Δυτική Μακεδονία, οι εγκαταστάσεις camping.

 

Το πλάνο δράσης για το 2025 στηρίχτηκε στις παρακάτω ενέργειες:

Α. Δημιουργία Μητρώου Σημείων Τουριστικής Προβολής & Αξιοποίησης

Συντάχθηκε ένα ερωτηματολόγιο το οποίο απευθυνόταν στους Προέδρους και τα τοπικά συμβούλια των τοπικών Κοινοτήτων. Το έντυπο αυτό περιέχει ερωτήσεις σχετικά με τα υφιστάμενα μνημεία, εκκλησίες και μουσεία, τις αθλητικές εγκαταστάσεις και γήπεδα, τα μονοπάτια, τις διαδρομές και τα υπαίθρια σημεία αναψυχής, τα ήθη, έθιμα και τις διοργανώσεις που επαναλαμβάνονται σε ετήσια βάση στην περιοχή, τους υφιστάμενους αθλητικούς και πολιτιστικούς συλλόγους καθώς και τα κοντινά σημεία ενδιαφέροντος.

Επίσης, αξιοποιήθηκε η εφαρμογή Geographical Information Systems (GIS) του Δήμου Κοζάνης με τη δημιουργία νέας καρτέλας η οποία θα συγκεντρώσει όλη αυτή την πληροφορία χρησιμοποιώντας ακριβείς συντεταγμένες του κάθε σημείου, φωτογραφίες και συνοπτικές πληροφορίες.

Πιο συγκεκριμένα, με την παραλαβή του συμπληρωμένου ερωτηματολογίου της κάθε Κοινότητας, διενεργήθηκαν επιτόπιες επισκέψεις της αρμόδιας Αντιδημάρχου παρουσία ως επί το πλείστον των Προέδρων των Κοινοτήτων, κατά τις οποίες χρησιμοποιώντας την αντίστοιχη εφαρμογή μέσω κινητού τηλεφώνου, τοποθετήθηκαν απευθείας σημεία Τουριστικού ενδιαφέροντος στον χάρτη, δημιουργώντας έτσι μία βάση δεδομένων Τουριστικής Αξιοποίησης του Δήμου Κοζάνης, και την αρχή για τη δημιουργία του Μητρώου Σημείων Τουριστικής Προβολής.

Το παραπάνω έργο βρίσκεται σε εξέλιξη ποσοστού 70% περίπου του συνόλου των Κοινοτήτων, και προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2025.

Αμέσως μετά προγραμματίζεται να γίνει:

Κατηγοριοποίηση των σημείων αυτών ανάλογα με τη σπουδαιότητα και τη δυναμική αξιοποίησής τους,

Σύνδεση σημείων με σκοπό τη δημιουργία ψηφιακών θεματικών διαδρομών,

Εμπλουτισμός των σημείων με κείμενα και φωτογραφίες επαγγελματικής ποιότητας με σκοπό την προβολή τους διαδοχικά στην εγχώρια, βαλκανική, ευρωπαϊκή και παγκόσμια αγορά.

Στόχος της εν λόγω δράσης είναι αφενός μεν η καταγραφή και προβολή της άγνωστης και ανεξερεύνητης δυναμικής που παρουσιάζουν οι τοπικές Κοινότητες με το πλούσιο φυσικό τους περιβάλλον και τα σημαντικά πολιτιστικά δρώμενα, αφετέρου δε η σύνδεση των υφιστάμενων διαδρομών, τοπίων και μνημείων, με σκοπό να συνθέσουν όλα μαζί ένα ταξίδι εμπειρίας για τους επισκέπτες του Δήμου Κοζάνης.

 

Επικοινωνία με φορείς, ιδιώτες και Συλλόγους της περιοχής

Πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με πολιτιστικούς συλλόγους, αθλητικούς συλλόγους και σωματεία, τον Εμπορικό Σύλλογο, ομίλους και σωματεία μηχανοκίνητου τουρισμού και αθλητισμού, ανθρώπους της τέχνης και φυσικά πολίτες.

Σκοπός των συναντήσεων αυτών ήταν τόσο η περιγραφή της υφιστάμενης κατάστασης και των δυνατοτήτων τουριστικής ανάπτυξης που έχει η περιοχή υπό του δικού τους πρίσματος και τομέα ενδιαφέροντος, όσο και η έμπρακτη συμβολή του Δήμου Κοζάνης στις διοργανώσεις που αυτοί προγραμμάτισαν μέσα στη χρονιά, για τη διεξαγωγή των δράσεων αυτών, αλλά και την προβολή του Δήμου μας στους επισκέπτες που συμμετείχαν στις δράσεις αυτές.

Επίσης, έγιναν δύο επισκέψεις στο Υπουργείο Τουρισμού. Η μία συνάντηση πραγματοποιήθηκε με τον τότε Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Μύρωνα Φλουρή και η δεύτερη συνάντηση έγινε με την τότε Υφυπουργό Τουρισμού Έλενα Ράπτη.

Σκοπός της γνωριμίας του Δήμου Κοζάνης με το Υπουργείο Τουρισμού ήταν η αναζήτηση τεχνικής και οικονομικής ενίσχυσης, η γνωστοποίηση της αναγκαιότητας για ανάπτυξη του Τουρισμού στον Δήμο και η προβολή της άγνωστης για αυτούς δυναμικής που παρουσιάζει ο Δήμος Κοζάνης στον τομέα του Τουρισμού.

Συμμετοχή σε εκθέσεις εθνικής εμβέλειας με σκοπό τη διερεύνηση της αγοράς του εσωτερικού (αρχικά) τουρισμού.

Ο Δήμος Κοζάνης συμμετείχε ως φιλοξενούμενος της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας στην 39η Διεθνή έκθεση Τουρισμού και Ξενοδοχειακού εξοπλισμού PHILOXENIA – HOTELIA 2024 στη Θεσσαλονίκη και στην 11η ATHENS INTERNATIONAL TOURISM & CULTURE EXPO η οποία διεξήχθη 12 έως 14 Δεκεμβρίου 2024 στη Συνεδριακή Αίθουσα του Ζαππείου.

Η Αντιδήμαρχος Τουρισμού παρευρέθηκε επίσης στο συνέδριο αθλητικού τουρισμού με την ονομασία Sport Tourism Forum – STF24 το οποίο πραγματοποιήθηκε στις 5 & 6 Δεκεμβρίου 2024 στο Πολεμικό Μουσείο υπό την αιγίδα των Υπουργείων Τουρισμού, Αθλητισμού και την υποστήριξη της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, της HATTA, της FedHATTA, του ΣΕΓΑΣ και άλλων κλαδικών οργανώσεων.

Αποτέλεσμα των παραπάνω συμμετοχών ήταν η δημιουργία επαφών με επαγγελματίες του κλάδου και η προώθηση σε αυτούς του Δήμου Κοζάνης ως  ανερχόμενου Δήμου στον τομέα της ανάπτυξης του Τουρισμού, καθώς και η διερεύνηση καλών πρακτικών που εφαρμόζονται από όμοιους σε γεωχωρικά
δεδομένα με εμάς Δήμους ορεινών περιοχών.

 

Προγραμματισμός δράσεων για το 2025

 

Υποδομές

 

Α. Δημιουργία σταθμών στάθμευσης και διανυκτέρευσης Αυτοκινούμενων Τροχόσπιτων – Camper Stop

Με δεδομένη την πολύ χαμηλή ανάπτυξη του Δήμου Κοζάνης σε υποδομές υποδοχής, υποστήριξης και διαχείρισης των επισκεπτών, η έρευνα της Αντιδημαρχίας Τουρισμού επικεντρώθηκε αρχικά στην εκμετάλλευση των διαθέσιμων φυσικών ορεινών και δασικών τοπίων, με σκοπό την προσέλκυση επισκεπτών οι οποίοι να μην επηρεάζονται από την έλλειψη κλινών.

Μετά τη φιλοξενία και γνωριμία με την Ελληνική Λέσχη Αυτοκινούμενων Τροχόσπιτων – ΕΛΑΤ το Φεβρουάριο 2024, ξεκίνησε η έρευνα για τη δημιουργία του πρώτου Camper Stop στη Δυτική Μακεδονία και από τα πρώτα σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Τα σημεία που μελετώνται για τη δημιουργία των Στάσεων αυτών, είναι η περιοχή του Νιάημερου καθώς βρίσκεται μέσα στον αστικό ιστό της πόλης και δίπλα στις περιπατητικές διαδρομές του Προφήτη Ηλία, η Κοινότητα του Δρεπάνου καθώς εξυπηρετεί τους διερχόμενους ταξιδιώτες λόγω κοντινής θέσης με τη σύνδεση του επαρχιακού δικτύου με την Εγνατία από την πλευρά της Θεσσαλονίκης και η Κοινότητα της Καλαμιάς, καθώς επίσης είναι δίπλα στον κόμβο της Εγνατίας από την πλευρά των Ιωαννίνων.

Στόχευση της δράσης αυτής είναι:

Η δημιουργία Τουριστικού Προορισμού για τον Δήμο Κοζάνης

Η υποδοχή επισκεπτών καθόλη τη διάρκεια του έτους

Η «εξαφάνιση» του εμποδίου του περιορισμένου αριθμού διαθέσιμων κλινών

Η αύξηση της επισκεψιμότητας και των εσόδων από τον τουρισμό

Η προσέλκυση τουριστών και από άλλες χώρες

Η ταυτόχρονη προβολή του προορισμού μας σε αυτές χωρίς επιπλέον δαπάνη

Η προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης και εν τέλει η ενίσχυση της τοπικής αγοράς.

Είναι σε εξέλιξη η έρευνα για τη δημιουργία της υποδομής αυτής ώστε να επιτευχθεί «minimum cost – maximum profit», με την ελάχιστη δηλαδή δαπάνη χωρίς να θυσιάζεται η ποιότητα.

Ειδικότερα, απαιτείται σχετική μελέτη εργασιών από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου για την οριοθέτηση του χώρου, την κατάλληλη σήμανση, την παροχή ρεύματος, τη σύνδεση με το αποχετευτικό δίκτυο ή την τοποθέτηση δεξαμενής απόρριψης λυμάτων, τη συντήρηση και καθαρισμό του χώρου και την κατασκευή σημείων με στέγαστρο για την προστασία από τον ήλιο και τη βροχή.

Μελετάται επίσης η δυνατότητα συνδυασμού παροχής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω ΑΠΕ στα σημεία αυτά.

 

Β. Δημιουργία Ποδηλατικού Πάρκου – Pump Track

Είναι σε εξέλιξη η αναζήτηση του καταλληλότερου αρχικά σημείου για την κατασκευή ενός πρότυπου ποδηλατικού πάρκου, το οποίο θα απευθύνεται στους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής ανεξαρτήτου ηλικίας, όπως επίσης και στους επισκέπτες και τουρίστες.

Η κατασκευή ενός pumptrack που θα περιλαμβάνει διαδρομή ανάπτυξης δεξιοτήτων (skills area), ράμπα για άλματα με προσγείωση σε ειδικό αερόσακο (jump line με airbag landing) και διαδρομή ικανοποιητικού μεγέθους, θα συμβάλλει στην ανάπτυξη κουλτούρας της τοπικής κοινωνίας για τις υπαίθριες δραστηριότητες και θα δώσουν το έναυσμα για την βιώσιμη ανάπτυξη της αστικής μικροκινητικότητας.

Αφενός μεν αποτελεί μία ενδιαφέρουσα διέξοδος στη νεολαία της περιοχής, ένα κίνητρο για την ενασχόληση με τον αθλητισμό στο φυσικό περιβάλλον και μία αφορμή για εκδρομή προς την Κοζάνη, αφετέρου δε μπορεί να φιλοξενήσει αγώνες Pumptrack από εθνικής μέχρι και παγκόσμιας διοργάνωσης με ότι αυτό συνεπάγεται για τη δημιουργία Τουριστικού Προορισμού και την ενίσχυση της τοπικής αγοράς.

 

Γ. Πάρκο Ελαφιών Αγίου Δημητρίου

Το πολύ όμορφο αυτό σημείο της Κοινότητας Αγίου Δημητρίου, στο οποίο ο επισκέπτης έχει τη σπάνια δυνατότητα να βρεθεί τόσο κοντά με τα εντυπωσιακά ελάφια που ζούνε εκεί, χρήζει ιδιαίτερων χειρισμών και συγκεκριμένων εργασιών προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφαλής επίσκεψή του από ανθρώπους κάθε ηλικίας και καθόλη τη διάρκεια του έτους.

Στόχευση αποτελεί η ανάπτυξη του οικογενειακού τουρισμού, του φυσιολατρικού και του σχολικού τουρισμού με την αξιοποίηση του σημείου αυτού.

Παρατηρείται ήδη ενδιαφέρουσα ροή προς το σημείο αυτό από σχολεία της Βόρειας Ελλάδας.

Απώτερος στόχος βέβαια είναι η σύνδεση του Πάρκου Ελαφιών με την Κοβεντάρειο Βιβλιοθήκη, το Λαογραφικό Μουσείο και το Κέντρο Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης στην Αιανή, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο εκδρομικό πρόγραμμα για τα σχολεία το οποίο θα αποτελέσει ταξίδι εμπειρίας για αυτά προάγοντας το σεβασμό στο περιβάλλον και μεταδίδοντας γνώσεις Ιστορίας, Λαογραφίας και Παράδοσης.

 

Δ. Αρχοντικά Κοζάνης και Μουσεία

Διερεύνηση και υλοποίηση εργασιών οργάνωσης, διαχείρισης, τεχνικής επιδιόρθωσης, αντιμετώπισης ιδιοκτησιακών ζητημάτων, συντονισμού λειτουργίας και αξιοποίησης των υφιστάμενων τουριστικών σημείων του Δήμου Κοζάνης, όπου κατά περίπτωση εντοπίζεται η σχετική ανάγκη.

Δηλαδή, θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε το Λαογραφικό Μουσείο Κοζάνης, η Αρχαιολογική Συλλογή Κοζάνης, το Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής, το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα στον Μπούρινο, η Χαρτοθήκη στο Αρχοντικό Λασσάνη, η Κοβεντάρείος Βιβλιοθήκη Κοζάνης, το Αρχοντικό Βούρκα, τα Υπαίθρια Θέατρα Κοζάνης και Μίκης Θεοδωράκης στη Ποντοκώμη, το Κέντρο Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης στην Αιανή να μπορούν να είναι επισκέψιμα και σε συγκεκριμένες μέρες και ώρες ώστε να ενταχθούν και πάλι στους διαθέσιμους προορισμούς του Δήμου.

 

Ενέργειες προώθησης

Η διαδικασία προώθησης του Δήμου Κοζάνης ως Τουριστικό προορισμό, είναι ενέργεια που χρήζει επαγγελματικής προσέγγισης και συλλογικής αντιμετώπισης σε επίπεδο Περιφέρειας.

Περιλαμβάνει μεθοδευμένες κινήσεις δημιουργίας και διαχείρισης οπτικοακουστικού υλικού προβολής της περιοχής μας και «επιθετική» πολιτική προβολής της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας ως Τουριστικό Προορισμό στις εγχώριες αρχικά αγορές και σε δεύτερο χρόνο ωρίμανσης, και στις αγορές του εξωτερικού.

Μέχρι να υλοποιηθεί η παραπάνω διαδικασία, έχουν προγραμματιστεί ενέργειες προώθησης του Δήμου Κοζάνης εξίσου υψηλής ποιότητας και αποδοτικότητας, λαμβάνοντας υπόψη το Πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και τις κατευθύνσεις του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, με προϋπολογισμό ο οποίος θα προέρχεται από ιδίους πόρους, ευρωπαϊκά προγράμματα, πόρους του ΕΑΠ και δράσεις της Περιφέρειας.

Ειδικότερα, προγραμματίζεται για το 2025 να γίνουν τα παρακάτω:

Επικαιροποίηση ιστοσελίδας Δήμου Κοζάνης σε συνεργασία με την αρμόδια υπηρεσία, ώστε να περιλαμβάνει αναλυτικές πληροφορίες για τους επισκέπτες, τόσο για τα σημεία που μπορούν να επισκεφτούν, όσο και για τις τρέχουσες δράσεις που πραγματοποιούνται στο Δήμο.

Δημιουργία ψηφιακής εφαρμογής προβολής Εμπειριών του Δήμου Κοζάνης, η οποία θα λειτουργεί με QR Code για τους επισκέπτες, θα είναι εύκολη και απλή στη χρήση της, θα περιέχει πληθώρα δεδομένων μέσω του Μητρώου Σημείων Τουριστικής Προβολής το οποίο είναι σε εξέλιξη, και θα διαθέτει κάθε είδους διαθέσιμη πληροφορία εμπειρίας για τον επισκέπτη.

Η εφαρμογή αυτή θα μπορεί να περιλαμβάνει επίσης τις τρέχουσες πολιτιστικές εκδηλώσεις της περιοχής, θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες κλπ, όπως επίσης και πληροφορίες του ξενοδοχειακού κλάδου και του κλάδου εστίασης.

Θα είναι δηλαδή ένας ψηφιακός τουριστικός βοηθός, ο οποίος μέσω κοινοποιήσεων παρουσίας, εικόνων και βίντεο θα μπορεί να παρέχει στον επισκέπτη τις απαραίτητες πληροφορίες ώστε να περιηγηθεί ψηφιακά στο Δήμο μας, και να προγραμματίσει το δικό του story telling ταξίδι εμπειρίας με βάση τον τομέα ενδιαφέροντός του.

Κατασκευή ξύλινων αναμνηστικών, χρηστικών αντικειμένων σε συνεργασία με ΚΟΙΝΣΕΠ και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, τα οποία θα επιμεληθούν άτομα με αναπηρία.

Αρχικά θα διατίθενται μέσω του Γραφείου Δημάρχου στους επίσημους προσκεκλημένους του μαζί με τοπικά προϊόντα, επιτελώντας έτσι έναν σημαντικό κοινωνικό ρόλο στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων που έχουν τα άτομα με αναπηρία και τη διευκόλυνση τους στην εύρεση εργασίας.

Παράλληλα με την κίνηση αυτή, καλύπτεται η ευρύτερη ανάγκη για τουριστικά ενθύμια της Κοζάνης, πρακτική που ακολουθείται από κάθε περιοχή με επισκεψιμότητα.

Σε δεύτερο στάδιο, στόχος είναι να μπορέσουν να διοχετεύονται τα αναμνηστικά αυτά μέσω της τοπικής αγοράς της Κοζάνης και να αποτελέσουν είδος προς πώληση για κάθε ενδιαφερόμενο.

Δημιουργία σχετικού εκτυπώσιμου υλικού με Qr Codes, εναρμ0ονισμένο με τις απαιτήσεις της βιώσιμης ανάπτυξης και του δικτύου έξυπνων πόλεων, καθώς και πινακίδων τοποθετημένες στις εισόδους της πόλης και τα κεντρικά σημεία του Δήμου Κοζάνης όπου να προβάλλονται οι διαθέσιμες ψηφιακές διαδρομές του Δήμου ανά κατηγορία εμπειρίας.

Διοργάνωση ταξιδιών εξοικείωσης (fam trips) με επαγγελματίες στον κλάδο του τουρισμού και marketing, με σκοπό τη προβολή του Δήμου στην εγχώρια αγορά και τη διασπορά της «πληροφορίας» στο στοχευμένο κοινό που αυτοί απευθύνονται.

Καταχωρήσεις άρθρων σε έντυπο και ψηφιακό τύπο και συνεντεύξεις σε ραδιοφωνικές εκπομπές.

Διαφημιστική προβολή στα ψηφιακά μέσα αναγνωρισμένων περιοδικών και εφημερίδων στην Ελλάδα.

Συμμετοχή σε εκθέσεις εσωτερικού, φιλοξενούμενοι στο περίπτερο της Περιφέρειας.

Παραγωγή ενός αναμνηστικού Διπλώματος Φιλοξενίας του Δήμου Κοζάνης. Σε συνεννόηση με τους Αθλητικούς και Πολιτιστικούς Συλλόγους της περιοχής για τις εκδηλώσεις που προγραμματίζονται μέσα στη χρονιά και αξιοποιώντας το διαθέσιμο φωτογραφικό υλικό του Δήμου, θα δημιουργηθεί ένα αναμνηστικό τύπου Διπλώματος, το οποίο θα αναφέρει τις λεπτομέρειες της εκδήλωσης και το Qr Code της εφαρμογής του.

Ψηφιακού Τουριστικού Βοηθού του Δήμο και εφαρμόζοντας κάποια κριτήρια θα διανέμεται στους επισκέπτες εκτός Δήμου Κοζάνης που συμμετείχαν στην εκδήλωση αυτή, λειτουργώντας ως ένας έξυπνος και πρωτοποριακός τρόπος «Καλωσορίσματος» των καλεσμένων του Συλλόγου από την πλευρά του Δήμου.