Εγκρίθηκε πριν από λίγες ημέρες από το Δημοτικό Συμβουλίου Ρεθύμνης το πρόγραμμα τουριστικής ανάπτυξης και προβολής του Δήμου Ρεθύμνης για το 2023.
1.1 Δράσεις πληροφόρησης επισκεπτών (λειτουργία info-points)
Διαχείριση επισκεπτών & πληροφοριών Προβολή προορισμού – ηλεκτρονικά σημεία πληροφόρησης και προβολής
Συλλογή πληροφοριών & στατιστικών
Επεξεργασία πληροφοριών
Τα Κέντρα Πληροφόρησης Επισκεπτών αποτελούν μια από τις πρώτες στάσεις που κάνουν πολλοί ταξιδιώτες όταν φτάνουν για πρώτη φορά στο Ρέθυμνο, προκειμένου να ενημερωθούν για τα πολιτιστικά και αθλητικά δρώμενα, περιπατητικές ή ποδηλατικές εξορμήσεις στη φύση και τα χωριά.
1.2 Δράσεις προώθησης και προβολής
Δημιουργία θεματικών διαφημιστικών δράσεων που θα συνοδεύουν τις αναρτήσεις στην επίσημη ιστοσελίδα και τα κοινωνικά δίκτυα.
Η λειτουργία των info-points απαιτεί την τροφοδότησή τους με έντυπο πληροφοριακό υλικό. Επίσης, η παρουσίαση των δράσεων της σε οργανισμούς και διάφορους φορείς του Ρεθύμνου και η συμμετοχή της Επιτροπής Τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνης σε ηλεκτρονικές τουριστικές παρουσιάσεις και workshops -που ειδικά λόγω πανδημίας έχουν αυξηθεί-καθιστά απαραίτητη την παραγωγή και ηλεκτρονικού προωθητικού υλικού.
Δημιουργία και ανάπτυξη νέου περιεχομένου / μεταφράσεις περιεχομένου. Για τη βέλτιστη προώθηση και προβολή του Δήμου ως τουριστικού προορισμού απαιτείται η παραγωγή νέου υλικού σε κείμενα που θα χρησιμοποιηθεί για το σκοπό αυτό, τόσο σε έντυπα όσο και ψηφιακά μέσα. Ειδικότερα προτείνεται για την ενίσχυση του Brand: Rethymno, All Year Round.
Παραγωγή βίντεο & παραγωγή φωτογραφιών. Απόκτηση σειράς βίντεο και φωτογραφιών με υλικό από τα κυριότερα σημεία/περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος του Δήμου και με ανθρωποκεντρική προσέγγιση (επισκέπτες που βιώνουν μια διασκεδαστική και όμορφη ταξιδιωτική εμπειρία) και θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε έντυπα, καταχωρήσεις, διαδίκτυο (ψηφιακές καμπάνιες) και σε λοιπές ενέργειες δημοσιότητας και δημοσίων σχέσεων.
Δημιουργία μακετών για τη διαφημιστική καταχώρηση προωθητικού υλικού σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα προβολής.
1.2.1 Ενέργειες ανάδειξης και προβολής του Ρεθύμνου σε ηλεκτρονική μορφή:
Σχεδιασμός, συντήρηση και ανάπτυξη περιεχομένου για την επίσημη ιστοσελίδα του Γραφείου Τουρισμού, www.rethymno.guide
Αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με δημιουργία ή/και ενημέρωση των υπαρχόντων λογαριασμών μέσω ανανέωσης περιεχομένου στα πιο δημοφιλή social media.
Διεύρυνση συνεργασίας με τον ΕΟΤ, αλλά και τα γραφεία ΕΟΤ εξωτερικού, για την προβολή του Δήμου και τη συμμετοχή σε στοχευμένες ενέργειες προώθησης για την ανάπτυξη ορισμένων μορφών τουρισμού (π.χ τουρισμός πολυτελείας, ποδηλατικός τουρισμός κλπ).
Ηλεκτρονική διαφημιστική προβολή στον Αερολιμένα Ηρακλείου & άλλες πύλες εισόδου, Χανίων κρουαζιερόπλοιων για Σαντορίνη, ΚΤΕΛ.
1.2.2 Ενέργειες ανάδειξης και προβολής του Ρεθύμνου σε έντυπη μορφή:
Καταχωρήσεις σε Τουριστικούς Οδηγούς.
Διαφημιστικές καταχωρήσεις σε in-flight έντυπα αεροπορικών εταιρειών, εντός των πυλών εισόδου (αεροδρόμια).
Διαφημιστικές καταχωρήσεις σε ελληνικά και διεθνή μέσα ενημέρωσης περιοδικά και portals.
1.3 Δράσεις δημοσιότητας και προβολής
Δημιουργία/προμήθεια αναμνηστικών και προωθητικών δώρων που προσφέρονται σε δημοσιογράφους, τουριστικούς πράκτορες κατά την επίσκεψή τους στο Ρέθυμνο, σε τουριστικές εκθέσεις ή σε εκδηλώσεις του Τμήματος Τουρισμού.
Παραγωγή/προμήθεια προωθητικών τσαντών για τη διανομή διαφημιστικού υλικού και των παραπάνω δώρων.
Δημιουργία/προμήθεια ενθυμίων και προϊόντων που θα πωλούνται σε πωλητήριο των info
2. Συνεργασία με φορείς του τουρισμού και τοπικούς φορείς
Διαδρομές σε συνεργασία και με τους τοπικούς Πολιτιστικούς Συλλόγους, πραγματοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων με στόχο την παροχή επιπλέον επιλογών στους χειμερινούς επισκέπτες του νησιού για διασκέδαση, ψυχαγωγία, άθληση, εκπαίδευση κλπ.
Οι διαδρομές θα εμπλουτιστούν και με αυτές των άλλων δήμων του νομού, όπως έχει αναδειχθεί από τις μέχρι τώρα συναντήσεις με τις Επιτροπές Τουρισμού των δήμων του νομού και με την Περιφέρεια Κρήτης.
Σε συνεργασία με τους άλλους Δήμους προγραμματίζεται να αναπτυχθούν τουριστικά προϊόντα για νέες ομάδες εξειδικευμένων πελατών.
Για παράδειγμα, η δημιουργία περιπατητικών διαδρομών και η ανάδειξη των φαραγγιών.
Συνεργασία με περιβαλλοντικούς συλλόγους όπως Αρχέλων, Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, ορειβατικούς συλλόγους για την από κοινού οργάνωση δράσεων και για τους επισκέπτες.
Συνεργασία με τουριστικούς πράκτορες και tour operators.
Συνεργασία με το Επιμελητήριο Ρεθύμνης με παρότρυνση/παρακίνηση για εκπτώσεις σε περισσότερες τουριστικές υπηρεσίες, όπως τα ξενοδοχεία, τα cafe, σχετικά με τις μετακινήσεις κλπ.
Συνεργασία με τον Τομέα Εστίασης και Ψυχαγωγίας για την προβολή θεματικών μενού που θα ενισχύσουν τον γαστρονομικό & οινικό τουρισμό.
Παρόμοια συνεργασία προγραμματίζεται και με τα εστιατόρια και τις ταβέρνες μέσα και έξω από την πόλη, καθώς επίσης και με τα Boutique Hotels στο ιστορικό κέντρο, ενώ τα μεγάλα ξενοδοχεία μπορούν να γίνουν γνωστά για ξεχωριστά gastronomy events.
Συνεργασία με το Πανεπιστήμιο και άλλους επιστημονικούς φορείς (Ι.Τ.Ε, Μ.Α.Ι.Χ κλπ) για τη διενέργεια ερευνών και τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας στις υπηρεσίες που προσφέρει η πόλη προς τον επισκέπτη).
ΑΤΖΈΝΤΑ για Events, festivals, κλπ να καταγραφούν και να προωθηθούν έγκαιρα στο ενδιαφερόμενο κοινό.
Οργάνωση δράσης με θέμα τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη με τη συμμετοχή εμπλεκόμενων φορέων σε συνεργασία με την τοπική κοινότητα.
3. Δράσεις Δημοσίων Σχέσεων
Διαμόρφωση συνεργειών με άλλους φορείς σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο και οργάνωση δράσεων από κοινού.
Φιλοξενία τηλεοπτικών εκπομπών, bloggers, influencers, defile μόδας, ταινιών και άλλων κατηγοριών που ασκούν επιρροή στην κοινή γνώμη, αλλά και λειτουργούν θετικά στην προσέλκυση επισκεπτών.
Οργάνωση δημοσιογραφικών ταξιδιών (press trips) από τις αγορές ενδιαφέροντος.
Οργάνωση ταξιδιών τουριστικών πρακτόρων (fam trips) από τις αντίστοιχες αγορές ενδιαφέροντος.
Παρουσίαση προορισμού σε επιλεγμένο κοινό πρακτόρων και δημοσιογράφων, συμμετοχή σε συνέδρια, συμμετοχή σε roadshows και trade road shows, ανάπτυξη συνεργασιών με προορισμούς με παρόμοια χαρακτηριστικά και μελέτη περιπτώσεων για την ενσωμάτωση καλών πρακτικών.
Διοργάνωση δράσεων, συνεδρίων, ημερίδων με θέμα την αειφορία στον τουρισμό.
Διοργάνωση και υποστήριξη δράσεων σχετικών με τη θεματική της Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού, σε συνεργασία με το Σύλλογο Ξενοδόχων, αλλά και άλλους φορείς που συμμετέχουν στην Επιτροπή Τουρισμού του Δήμου.
Διοργάνωση εκδηλώσεων για την ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας και των τοπικών προϊόντων. Συνεργασία με επώνυμους σεφ, οινογνώστες, food bloggers.
4. Ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών Τουρισμού
i. Αθλητικός Τουρισμός
Ο αθλητισμός είναι μια επένδυση της τουριστικής βιομηχανίας που οδηγεί σε αποτελεσματική οικονομική ανάπτυξη. Τονώνει την οικονομική ανάπτυξη παρέχοντας μια ποικιλία επιλογών από ξενοδοχεία, εστιατόρια και καταστήματα λιανικής.
Καταβάλλονται προσπάθειες σε αυτόν τον τομέα στο Ρέθυμνο, όπου πέρυσι διεξήχθησαν με μεγάλη επιτυχία αθλητικές εκδηλώσεις, όπως Triathlon 2022 TRIMORE M.T. Rethymno ISOMAN, OCEANMAN και International (Cycling) Tour of Hellas καθώς και το Rethymno Bike Friendly Days.
Σειρά ετήσιων αθλητικών εκδηλώσεων οδηγούν σε βελτιώσεις σε διάφορους τομείς και μπορούν να συμβάλλουν αποτελεσματικά στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, τον εμπλουτισμό του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος και σε διευκόλυνση των επισκεπτών σε αθλητικούς χώρους, γεγονός που θα επιταχύνει τελικά τη μελλοντική ζήτηση για αθλητικές υπηρεσίες ξενοδοχείων.
Η αύξηση του αριθμού αλλά και της ποιότητας των προσφερόμενων αθλητικών εκδηλώσεων θα συμβάλει στην προσέλκυση περισσότερων τουριστών σε αθλητικούς χώρους, οδηγώντας στην επέκταση της βιομηχανίας αθλητικού τουρισμού.
Η διοργάνωση Φεστιβάλ Ποδηλάτου ενισχύει τη διάκριση «Rethymno bike friendly destination» και με απώτερο στόχο να δώσει σε ανθρώπους όλων των ηλικιών, ανεξαρτήτως φυσικής κατάστασης, την ευκαιρία με δύο ρόδες να γιορτάσουν, να ενημερωθούν και να γνωρίσουν τη εναλλακτική μετακίνηση.
ii) Θαλάσσιος τουρισμός
Απαιτείται συστηματική προσπάθεια για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού που αποτελεί σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα του προορισμού λόγω και της θέσης του λιμανιού. Είναι ενδεδειγμένη η συνεργασία με εξωτερικό συνεργάτη ο οποίος θα παράσχει την απαραίτητη τεχνική υποστήριξη και τεχνογνωσία για εξειδικευμένες δράσεις, με στόχο την ένταξη του Ρεθύμνου στο χάρτη της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού.
Οργάνωση Β2Β συναντήσεων με επιλεγμένες εταιρείες κρουαζιέρας στις εμπορικές εκθέσεις για τη διεθνή κρουαζιέρα και το θαλάσσιο τουρισμό όπως η Seatrade Cruise Global στο Μαιάμι ή International Boat Show στη Φλόριντα με εταιρείες Mega Yachting και brokers για τo θαλάσσιο τουρισμό.
Εξέταση της συμμετοχής σε διεθνή φορέα κρουαζιέρας σαν μέλος εκπροσώπηση του Δήμου στον φορέα αυτό. Διοργάνωση σε συνεργασία με εταιρεία κρουαζιέρας που επισκέπτεται τον προορισμό ειδικής εκδήλωσης υψηλού επιπέδου για τους επιβάτες του κρουαζιερόπλοιου με σκοπό την εντυπωσιακή προβολή του προορισμού (στα πλαίσια αφίξεων κρουαζεροπλοίων), σε συνεργασία και με το Λιμενικό Ταμείο.
iii) Ανάπτυξη άλλων μορφών εναλλακτικού τουρισμού
Καταγραφή και σηματοδότηση μονοπατιών και φαραγγιών.
Καθαρισμός και ευπρεπισμός των μονοπατιών και των φαραγγιών σε συνεργασία με τοπικούς Πολιτιστικούς Φορείς, τον Ορειβατικό Σύλλογο,
εθελοντές, κλπ.
Συντήρηση των υποδομών ποδηλασίας (περίπτερα) στην ύπαιθρο.
Προβολή και προώθηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού με ηλεκτρονικό υλικό.
Ενδεικτικά θεματικά πεδία για τα οποία υπάρχει μεγάλη ζήτηση από διάφορες αγορές του εξωτερικού και στα οποία το Ρέθυμνο προσφέρει ή θα μπορούσε να προσφέρει ελκυστικές εναλλακτικές ταξιδιωτικές εμπειρίες, είναι τα εξής:
– Bike Friendly Destination – αξιοποίηση της πιστοποίησης
– Σημαντικός πόλος έλξης ψηφιακών νομάδων (digital nomads)
– Eco-friendly destination
– Προορισμός με προσβασιμότητα
– Προορισμός για Wellness, digital detox – διακοπές ευεξίας
– Προορισμός γαμήλιου τουρισμού
Στόχος μας είναι η συμμετοχή με θεματικές παρουσιάσεις σε εξειδικευμένες εκθέσεις, ημερίδες, workshops, προκειμένου να αναδειχθούν οι δυνατότητες του Ρεθύμνου μέσα από οπτικοακουστικά εργαλεία σε κάθε μία από αυτές τις μορφές τουρισμού.
5. Συμμετοχή σε τουριστικές εκθέσεις & road shows
Είναι γεγονός ότι ο παγκόσμιος και εγχώριος ανταγωνισμός στον κλάδο του τουρισμού είναι μεγάλος και, χρόνο με το χρόνο, εκτείνεται σε πολλά θεματικά πεδία, μια και το ζητούμενο είναι πλέον, όχι μόνο ο ελεύθερος χρόνος, αλλά και ο χρόνος που επενδύουμε στην επαγγελματική εξειδίκευση, στη μάθηση και στην εμπειρία μέσω ταξιδιών.
Νέες ανερχόμενες τουριστικά αγορές, όπως η νοτιοανατολική Ασία, η Νότια Αμερική και η Αυστραλία, αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τουριστικών υπηρεσιών σε όλο τον πλανήτη.
Στόχος του Δήμου Ρεθύμνης είναι να συμμετέχει μέσω του ΕΟΤ ή της Περιφέρειας, αλλά και μεμονωμένα, σε όσο το δυνατόν περισσότερες τουριστικές εκθέσεις, σε μια προσπάθεια δυναμικής εξωστρέφειας και αναγνωρισιμότητας προς τις στοχευμένες αγορές.
Πιο συγκεκριμένα, προγραμματίζεται η συμμετοχή μας σε εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σύμφωνα με τον έως τώρα καταγεγραμμένο κατάλογο εκθέσεων του ΕΟΤ, της Περιφέρειας Κρήτης και μεμονωμένων πρωτοβουλιών:
Senior Fair 2023 MalmöMässan – Stockholmsmässan
TourNatur Dusseldorf
Greek Tourism Workshop, Γαλλία
Greek Luxury Tourism Workshop, Καζακστάν
Greek Alternative Tourism Workshop, Σουηδία
Greek Luxury Tourism Workshop, Ιορδανία
Greek Tourism Workshop, Βέλγιο
Greek Luxury Tourism Workshop, Η.Π.Α.
Greek Tourism Workshop, Πολωνία
Εκθέσεις και εκδηλώσεις Wedding Travel & Honeymoon
IFTM,Top Resa Paris
IMTM, Ισραήλ
ΙΤΒ, Βερολίνο
NEC, Μπέρμιγχαμ, Γαμήλιος τουρισμός
ITTF, Βαρσοβία
Eurobike, Frankfurt
Athens Bike Festival
Sea Trade USA
Arabian Travel Market, Ντουμπάι,
B2B Roadshow in the Nordic Capitals
Alternative Tourism Promotion (cycling, Trakking, Gastronomy) Ολλανδία
Cretan Road Shows «Choose Crete» (Αγγλία, Σουηδία, Δανία, Ολλανδία, Γαλλία, Βέλγιο, Γερμανία, Αυστρία, Πολωνία, Κύπρος).