Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2025

«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μηχανισμός βιώσιμης ανθεκτικότητας των προορισμών»

Ο Δήμος Αθηναίων και το «Δίκτυο για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη» συνδιοργάνωσαν ημερίδα με θέμα «Τουρισμός: Πραγματικά προβλήματα και μύθοι».

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2025, 17:00 – 19:30, στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων (Εχελιδών 19 και Πειραιώς 144, Αθήνα).

Η ημερίδα χωρίστηκε σε δύο πάνελ.

 

 

Το πρώτο πάνελ εξέτασε τον τουρισμό ως πολυδιάστατη δραστηριότητα με επιπτώσεις στην οικονομία και την κοινωνία και στο οποίο συμμετείχε η πρόεδρος του Δικτύου Άννα Διαμαντοπούλου, ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας και ο Ηλίας Κικίλιας γενικός διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ.

Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος Αντώνης Παπαγιαννίδης.

Το δεύτερο πάνελ επικεντρώθηκε σε πρακτικές και εμπειρίες από δήμους που προσπαθούν να αλλάξουν το μοντέλο του τουρισμού, προκειμένου να ενισχυθεί η βιωσιμότητα και η ποιότητα της τουριστικής ανάπτυξης.

Το λόγο είχαν εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης από την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Ο Δήμαρχος Πλατανιά Γιάννης Μαλανδράκης, η Δήμαρχος Σίφνου Μαρία Νάδαλη, ο πρώην Δήμαρχος Ιξέλ Βρυξελλών Χρήστος Δουλκερίδης και ο Jose Antonio Donaire αντιδήμαρχος Βαρκελώνης.

Την ημερίδα άνοιξαν με χαιρετισμούς ο διευθύνων σύμβουλος της «Αναπτυξιακής Αθήνας Α.Ε.», Ιωάννης Γεώργιζας, και ο γενικός γραμματέας του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα, Θωμάς Χατζούλας.

Στην ομιλία της η πρόεδρος του Δικτύου Άννα Διαμαντοπούλου, μεταξύ των άλλων, αναφέρθηκε στον ψηφιακό μετασχηματισμό ως μηχανισμό διακυβέρνησης, ποιότητας ζωής και βιώσιμης ανθεκτικότητας των προορισμών.

Βρισκόμαστε πλέον στην εποχή όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί βασικό στοιχείο του ταξιδιωτικού σχεδιασμού. Πρόσφατη μεγάλη έρευνα της Kaspersky, σε 3.000 άτομα από 15 χώρες, έδειξε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει γίνει εργαλείο όλων των γενεών, όχι μόνο των νέων. Χρησιμοποιείται για τρεις κυρίως λόγους:

• Εξοικονόμηση χρόνου

• Εξοικονόμηση χρημάτων

• Αναζήτηση νέων, πιο αυθεντικών εμπειριών

Το βασικό σημείο ανησυχίας που καταγράφεται είναι η προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Αν ο ταξιδιώτης λειτουργεί πλέον μέσα από το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την Τεχνητή Νοημοσύνη, τότε και όλοι οι πάροχοι τουρισμού πρέπει να «κουμπώσουν» σε αυτή τη νέα πραγματικότητα. Αυτό σημαίνει ψηφιακή πληροφόρηση, ψηφιακές κρατήσεις, ψηφιακές αξιολογήσεις, διασύνδεση των μέσων μεταφοράς και συνέργεια ανάμεσα στα επίπεδα υπηρεσιών.

Οι Δήμοι σε αυτό το πλαίσιο αποκτούν κρίσιμο ρόλο.

Χρειάζονται:

• Πλατφόρμες παρακολούθησης ροών σε πραγματικό χρόνο

• Συστήματα ανάλυσης αξιολογήσεων και συμπεριφορών των επισκεπτών

• Πλατφόρμες συμμετοχής και διαβούλευσης των κατοίκων, ώστε ο σχεδιασμός να γίνεται με κοινωνική συναίνεση

• Ψηφιακούς οδηγούς κατεύθυνσης επισκεπτών προς σημεία που επιθυμεί ο Δήμος, ώστε να διαχέεται η τουριστική πίεση

• Εργαλεία που προωθούν το μοντέλο 3Ε (Education – Experience – Entertainment), όπως επαυξημένη πραγματικότητα, θεματικές διαδρομές, πολύγλωσσες αυτόματες μεταφράσεις και ψηφιακοί βοηθοί πόλης

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αφορά και τη διαχείριση του περιβάλλοντος και των πόρων: Νερό, ενέργεια, μετακινήσεις, απορρίμματα.

Οι «έξυπνες πόλεις» της Ευρώπης χρησιμοποιούν πλέον αισθητήρες που παρακολουθούν την κατανάλωση και την ποιότητα αυτών των πόρων και ενημερώνουν σε πραγματικό χρόνο κατοίκους και επισκέπτες.

Στον ιδιωτικό τομέα, τα «έξυπνα καταλύματα» προσφέρουν πλέον ψηφιακές υπηρεσίες που συνδέουν τον επισκέπτη με την τοπική ζωή και τις δραστηριότητες, καθώς και εργαλεία εξατομικευμένης εμπειρίας.

Σε επίπεδο κεντρικού κράτους, απαιτούνται:

• Υποδομές δικτύων υψηλής ποιότητας σε όλη τη χώρα

• Ισχυρή κυβερνοασφάλεια

• Εκπαίδευση νέων επαγγελματιών, γιατί ο τουρισμός σήμερα είναι οριζόντια πολιτική που αφορά πολυτεχνικές σχολές, περιβάλλον, υγεία, ψηφιακή διακυβέρνηση και όχι μόνο σχολές τουρισμού.

Συμπέρασμα:

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι διακόσμηση. Είναι μηχανισμός διακυβέρνησης, ποιότητας ζωής και βιώσιμης ανθεκτικότητας των προορισμών.