Η νέα μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) με τίτλο: «Greek Tourism Flash Report | Ανασκόπηση & Προοπτικές | Ιανουάριος – Ιούλιος 2025», παρουσιάζει τις βασικές εξελίξεις στα μεγέθη του ελληνικού τουρισμού για το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου του 2025, μια πρώτη εκτίμηση για την πορεία του έτους, καθώς και συνοπτική επισκόπηση βασικών χαρακτηριστικών του τομέα, όπως η ισχύς του brand, η ανταγωνιστικότητα, τα ποιοτικά στοιχεία και οι καίριες προκλήσεις.
Στα κύρια σημεία περιλαμβάνονται τα εξής:
Με βάση τα στοιχεία του πρώτου επτάμηνου του 2025, ο ελληνικός τουρισμός συνεχίζει την ανοδική του πορεία, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική του σημασία για την ελληνική οικονομία.
Ταξιδιωτικές εισπράξεις & αφίξεις | Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη (ΜΚΔ) | Προοπτική 2025
Οι συνολικές ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν το επτάμηνο κατά 12,5% ή +1,35 δισ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, με τις εισπράξεις από την κρουαζιέρα να καταγράφουν άνοδο 23,1%.
Οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 472.000/+2,6% το επτάμηνο σε σχέση με το 2024.
Η ΜΚΔ (χωρίς κρουαζιέρα) αυξήθηκε κατά 7,2% τον Ιούλιο και κατά 9,1% από την αρχή του χρόνου.
Για να μηδενιστούν οι παραπάνω αυξήσεις εισπράξεων και αφίξεων σε επίπεδο έτους, θα απαιτούνταν ισχυρή πτώση το διάστημα Αυγούστου – Δεκεμβρίου (-13% εισπράξεις, -3% αφίξεις).
Πορεία μεγεθών ανά αγορά | Ιανουάριος – Ιούλιος 2025
Με εξαίρεση τη Βρετανία, καμία χώρα / ομάδα χωρών δεν παρουσίασε μείωση εισπράξεων το επτάμηνο, ακόμα και αν είχε μείωση αφίξεων.
Βρετανία: Στασιμότητα με μικρή μείωση εισπράξεων (–2,9%) και οριακή αύξηση αφίξεων (+1,5%)
Γερμανία: Θετική πορεία με άνοδο εισπράξεων (+16,6%) και μέτρια αύξηση αφίξεων (+8%)
Γαλλία: Μείωση αφίξεων (–8,6%), χωρίς αντίστοιχη μείωση εσόδων τα οποία μάλιστα σημείωσαν αύξηση (+15,6%).
Διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, Ιανουάριος – Αύγουστος 2025
Μέχρι τον Αύγουστο, οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις ανήλθαν συνολικά σε 19,9 εκατ. (+5,6%).
Ισχυρές επιδόσεις σε Αθήνα (+9,5%) και Θεσσαλονίκη (+10%).
Ανοδική παραμένει η πορεία και στις επιμέρους γεωγραφικές ενότητες με τις Κυκλάδες να αποτελούν τη μοναδική εξαίρεση (-5,9%).
Brand & ανταγωνιστικότητα
Η Ελλάδα ως τουριστικός προορισμός συγκαταλέγεται στους πιο επιθυμητούς στις κύριες αγορές μας: Νο. 3 σε Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Νο. 5 στη Βρετανία, Νο. 6 ευρωπαϊκός προορισμός στην αγορά των ΗΠΑ.
Ο ελληνικός τουρισμός κατατάσσεται διεθνώς στη θέση 21/119 (2024), ενώ η συνολική ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας αρκετά χαμηλότερα.
Ποιοτικά χαρακτηριστικά του τουριστικού προϊόντος
Ο βαθμός ικανοποίησης των τουριστών από το ελληνικό τουριστικό προϊόν παραμένει υψηλός και υψηλότερος του ανταγωνισμού.
Εξαιρετικά υψηλή ικανοποίηση επισκεπτών: >80% στα ξενοδοχεία, 9/10 σε εστίαση και αξιοθέατα.
Η φιλοξενία και το υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης που παρέχουν οι εργαζόμενοι στον τουρισμό αποτελούν το σημαντικότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ελληνικού τουριστικού.
Προκλήσεις & προτεραιότητες
Ο τομέας χρειάζεται ένα συνεπές και υποστηρικτικό πλαίσιο για να συνεχίσει να αποδίδει, ένα πλαίσιο που δίνει απαντήσεις σε όλες τις τρέχουσες προκλήσεις με καίριες παρεμβάσεις και σαφείς στρατηγικές κατευθύνσεις:
Κύριες προκλήσεις: Κλιματική αλλαγή, ελλείψεις εποχικού προσωπικού, διαχείριση προορισμών.
Αναγκαίες παρεμβάσεις: Χωροταξικός σχεδιασμός, εκσυγχρονισμός υποδομών, ψηφιακός μετασχηματισμός, βιώσιμες πρακτικές, στήριξη ΜμΕ.
Στρατηγικές κατευθύνσεις: Αξιοποίηση πολιτισμού και μεγάλων events, συνεδριακός τουρισμός στην Αθήνα.