Σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο, επιτρέπεται η είσοδος υδροπλάνων μέσα στα λιμάνια, οι άδειες λειτουργίας των υδατοδρομίων γίνονται αορίστου χρόνου και τα υδροπλάνα αποκτούν πρόσβαση σε απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές της χώρας.
Μέχρι στιγμής, πλήρως αδειοδοτημένα είναι μόνο δύο υδατοδρόμια στην Κέρκυρα και στους Παξούς, ενώ αν υπογραφεί και η κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) για την Πάτρα, τότε θα μπορούσε να στηθεί ένα δίκτυο -έστω και σε πιλοτική μορφή για το καλοκαίρι- που θα εξυπηρετούσε τη Δυτική Ελλάδα.
Με τη νέα ρύθμιση επιτρέπεται σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών, η είσοδος υδροπλάνων εντός του λιμανιού και όχι μόνο στη χωροθετημένη ζώνη του υδατοδρομίου που βρίσκεται εκτός.
Διατηρείται ο διαχωρισμός για ξεχωριστή άδεια ίδρυσης που θα έχει δημόσιο χαρακτήρα και λειτουργίας που θα εκχωρείται σε ιδιώτες, αλλά δίνεται η δυνατότητα να αποκτήσουν την άδεια λειτουργίας σε υποδομές που δεν θα χρηματοδοτηθούν από ιδιωτικά κεφάλαια, όπως προβλεπόταν στο αρχικό σχέδιο, αλλά με πόρους των λιμενικών ταμείων (δημόσιο).
Με την προϋπόθεση βέβαια, ότι θα βρεθούν οι πόροι αυτοί, είτε από το δημόσιο είτε από τις Περιφέρειες που ενδιαφέρονται για είσοδο στο συγκεκριμένο τομέα όπως η Περιφέρεια Ιόνιων Νήσων, που υπέγραψε προγραμματικές συμβάσεις με τα λιμενικά ταμεία Ιθάκης και Κεφαλλονιάς και είναι στο στάδιο της υπογραφής για Λευκάδα και Μεγανήσι.
Απαλλάσσονται τα υδατοδρόμια από την υποχρέωση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων και το λιμάνι εφόσον δεν είχε αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά, όπως προέβλεπε το αρχικό σχέδιο. Ωστόσο, μόνο τα υδατοδρόμια της Ραφήνας και του Βόλου, διαθέτουν λειτουργικές υποδομές (πλωτές εξέδρες, οικίσκους για την εξυπηρέτηση επιβατών κ.ά.) και θα μπορούσαν να παράσχουν ανάλογο έργο, άμεσα.
Βάσει εκτιμήσεων, ένα πλήρες δίκτυο υδατοδρομίων θα μπορούσε να φθάσει τα 50 έως 60. Οι εταιρείες «Ελληνικά Υδατοδρόμια» και «Hellenic Seaplanes», σχεδιάζουν την ανάπτυξη συνολικά 51 υδατοδρομίων. Μπορούν να αδειοδοτούνται βάσει εκτιμήσεων, 10 υδατοδρόμια κάθε χρόνο με 4 έως 5 μικρές εταιρείες ή δύο μεγαλύτερες που θα καλύψουν το πτητικό έργο.
Προβλέπεται επίσης μεταβίβαση άδειας υδατοδρομίου σε άλλο δημόσιο φορέα που πληροί τις προϋποθέσεις με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενώ η άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου είναι αμεταβίβαστη και δεν εκχωρείται εντός δύο ετών και πριν την ολοκλήρωση όλων των εργασιών.
Η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου είναι αόριστης διάρκειας από πενταετής και ανακαλείται αν για πέντε συνεχόμενα έτη το υδατοδρόμιο δεν παρουσιάζει πτητικό έργο.
Επιπλέον, θα καταβάλλεται από την εταιρεία υδροπλάνων που πραγματοποιεί τις πτήσεις, τέλος ανά επιβάτη υπέρ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ίσο με το 5% του καθαρού ναύλου που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο δρομολόγιο.
Όσον αφορά το κόστος του ταξιδιού με υδροπλάνο, πληροφορίες αναφέρουν ότι θα είναι αντίστοιχο των αεροπορικών εισιτηρίων, πράγμα που σημαίνει ότι το δρομολόγιο π.χ Πάτρας – Κέρκυρας υπολογίζεται σε 100 ευρώ.
Δείτε ΕΔΩ ολόκληρο το άρθρο της Μαριάννας Τζάννε στο newmoney.gr